Re: Четенето в епохата на гледането (Оценка: 0) от Един читател на понеделник, май 10 @ 01:27:12 EEST | “..Но ние бихме искали да заключим накратко с една бележка върху икономиката и политиката, защото тя обобщава във Франкфуртската школа това, което ние се опитвахме да направим върху Бенямин. Грешката е същата: немските мислители от модерната епоха са обрисували систематично съвременните маси, напълно доминирани от техническите мероприятия, като че ли те можеха да бъдат объркани с тълпата . Тяхното опасение за неконтролираното сливане и непосредствеността на тълпата - в тези времена те имаха своите основания да се страхуват, - ги накара да я свържат с техническото производство и икономия на масите. Правейки това, те създадоха публика (аисПепсе), привлечена от драматизацията на своя собствен портрет, но това са два противника, които те слагат в един лагер - американските маси и тълпите от Нюрнберг. Въпреки апокалиптичната картина, с която Адорно обрисува пазара на масите, американските маси спряха нацистката тълпа. Нищо не е по-различаващо, от социологическа гледна точка, от икономическото умножаване на блага и консуматори, чийто пазар на масите и масите-посредници са карикатурен пример, от една страна, и от друга, „горещата" тълпа, губеща своите различия в общото изпитание на време и място, непосредствено разделени.
Техниката не премахва дистанцията, тя я създава. Икономиката разглежда производството на единичното потребление, ограничавайки наведнъж чрез конкретно споразумение отговорността на купувача и на продавача. Тя не засяга пълното разпадане на всеки аспект от нашата действителност в непосредствената тълпа, която мислителите от Франкфурт настойчиво искат да разкрият, скрита под формата на пасивни маси, гледащи телевизия и правещи своите покупки в магазините... В този смисъл Бенямин наистина е марксист, той се опитва да редуцира всеки социален ред до единствена по рода си терминология, която, въпреки своя изявен ико-номизъм, е заета от политическия модел.”
Из Антоан ХЕНИОН, Бруно ЛАТУР
ИЗКУСТВОТО, АУРАТА И ТЕХНИКАТА СПОРЕД БЕНЯМИН
или как да станеш известен, правейки наведнъж толкова много грешки
|
| Източник
|
|