Ивайло Иванов, Битието празнува – Втора част
Дата: събота, декември 10 @ 18:58:23 EET Тема:
ТРЕТА ГЛАВА НАЧАЛОТО. ДОСОКРАТИЧЕСКИ ПЕРИОД
http://www.youtube.com/watch?v=AikW0l4GO44
http://www.youtube.com/watch?v=ZDfRKLy6eRM
Звездата ѝ изгрява като метеор в нощното небе над застойния период на Балканите. Този географски ареал не помни друга такава шеметна, плодотворна и пълноценна творческа кариера!... По нищо не отстъпваща на най-високите звезди на световния фолк и естрада – точно така, както талантът на един Петко Славейков, да речем, по нищо не отстъпва на онзи на Хайне, само дето езикът му е малко по-мърляв и необработен малко. Също като сръбския, който си е по природа такъв.
Но стига ретро-телеграфни паралели. Да замълчим и да се вслушаме в таланта ѝ. (…)
През 1982 г. излиза първият албума на Лепа Брена – „Чачак”. От строго професионална, изследователска гледна точка, това са най-музикантските ѝ песни. Най-професионално издържаните, без всякаква допирна точка до чалгата или поп-фолка. /Строгото разграничение между двете обаче трябва да се поддържа. Другаде ще говоря по-обстойно за принципните му основания./ Тези лирични песни и днеска дават богат материал за изследователи и интерпретатори, трасирайки творческите колебания на Лепа Брена и мъжкия ѝ оркестър от времето на първия им период. Година-две по късно, в интервюто си от Мостар, певицата ще изплюе камъчето на брилянтното разковниче. Старата градска песен, сръбският традиционен фолклор и актуално шестващата естрада са трите опорни точки, върху които се гради поетиката на нейното творчество. В плочата има талантливи образци и от трите. Стилистиката на корицата е издържана в същия дух. От там ни гледа ранната Лепа Брена – в красива синя рокля, цепната от върха на пръстите до кръста и ханша. Бедрото ѝ е кадифяно-оглушително, оголено с предизвикателна усмивка към слушателя, главата ѝ – леко извърната встрани, към имагинерната точка на „Аз”-а. Ръката ѝ държи красиво цигаре, докато другата се плъзга неуверено по ханша, търсеща дълбокото доверие на бедрото. Лицето ѝ би могло да бъде и по-красиво, но тя ще се разхубавява и за в бъдеще.
Като шармантна, буржоазна дама на лайфстайла отпреди Войната. Като парижка шантонерка от началото на Века.
От този предрождественски, досократически период особено изпъкват песните:
„Илийо, море бекрийо”,
„Данас плачем я, сутра плачеш ти”
и „Вуйчо ми беше кавалер” /Служеше в кавалерията/.
Моля ви да влезете в Ю Туб и да си ги чуете всичките!... Като своеобразни експериментални Приложения биха могли да се тълкуват песните:
„Снела кока яйе”
и „Лала из Баната”.
За вашите изтънчени уши обаче нашия скромен творчески колектив /Аз, Свръх-Аз и „То”/ сме избрали поразяващата балада „Снове снивам” /„Отново сънувам”/. За отбелязване е, че в този първи, предродилен период ангелските гласовете на околоплодните води все още пеят наедно с тихия фалцет на ембриона си. Да, точно там, от светлия мрак на Отвъдното.
http://www.youtube.com/watch?v=SuOi4F3a4m0
ГЛАВА ЧЕТВЪРТА. ЗЛАТЕН ПЕРИОД
http://www.youtube.com/watch?v=ZfiMjNWEVKA
– Туй ли ти беше Златният период? Много набържечко го изкара нещо! С една песен само...
– Но пък каква!...
– А, хареса ми, хареса!... Няма ли още?
– Има! Един момент! Чакай да си донаглася теорията!...
Под „Златен период” в българското и световното музикознание /И. Иванов, Д. Кузманова, Йордан Рупчев/ се разбира времето от 82 до 91 година, когато Лепа Брена изгрява, утвърждава се и разширява своето сияещо влияние над сръбския музикален хоризонт, правейки и първите си, по-успешни, пробиви в Румъния и България и реализирайки повече от 40 златни хита, четири филма и стотици, стоици концерти, повечето от които – структуроопределящи за манталитета и мисловния ангажимент на населението от този регион. За някои отрасли на леката промишленост – също! Картички по стрелбищата, плакати по сивите стени на безвкусните улици, нашивки, тениски, фланелки и сутиени с лика на красивата Дива от Сърбия красят безбожния, възвишен Панаир на това прокълнато и от бога място, укрепват семплите ни интуиции и пиянско доверие в този Карнавал на Битийното!...
Но да се върнем пак към нашата си Дива, без пагоните и нашивките, да хвърлим поглед към красивата жена през вехтия плет на съседската граница – вечната лепота, мъчната радост и страшната гордост на това възлюбено място, госпожица Лепа Брена!... В предишния епизод на този многосериен филм я оставихме при еротичното начало на прекрасната ѝ кариера, при мяткането на задника в първия малко по-чувствен клип от цяла една поредица. Мислите, че тя си е губила времето през тия дни и нощи?... Че е пиляла дните си, по принципа „развей прах бях”, като някакъв пошъл и изстрадал Пеньо Пенев?... Нищо подобно! Как ли не, да се не чува нещо от подобен род, идея и парадигма!... Тя запрята високо изпраните си ръкави, вдига есенните вихрушки на полите си, лети, лети в небесносиния, лазурен хоризонт на Сърбия, за да се приземи, накрая, право в Белград и да го открие като своя втора родина. Нещо, което нито един провинциалист в българската музикална култура досега не успял да направи. Ни двамата приятели от Ихтиман, нито кресчендото от Полски (долен!) Тръмбеш, нито Ирина Флорин от Червен бряг – първата лайфстайлка на България. Подвиг, граничещ с умонасилието и побоя върху себе си, в които неминуемо се превръща всяко усилие, особено когато човек не успее да покори своята „втора родина”.
Две години са достатъчни на тази талантлива и умна жена да промени из корени прическата и акцента си, месец-два – да се отърка о среди на белградския ъндърграунд и ето, вече през 83-а тя спокойно може да изгрее със своята най-благодатна и мистична, най-талантлива и успешна плоча – стилът, превърнал се в нейна запазена марка, кръглото огледало на душата ѝ. Коя е тя? Познахте я, познахте, драги слушатели, вече сме стъпили върху летяща чиния на албума...
МИЛЕ ВОЛИ ДИСКО
Първата песен е едно страшно пророчество за кобните дни на Президента Първанов!...
Позволете един приблизителен превод!...
http://www.youtube.com/watch?v=CxAbdIhhRvY
Мойе Лола –
звезда рокендрола!
Сяда, мисли –
шъ играй кат Присли!
Мойта Лола –
звезда рокендрола!
Сяда, мисли –
шъ мъчи пък сега да поиграй като Присли!.... /Бележките – вдясно от текста!/
Ако ѝ е ритам мой,
ако ѝ ритъм мой…
Гоце?
– Не!!!...
Диско?
– Не!...
Коло?
– Да!...
Манифест:
Носим узке фармерицей,
отсекла сам плетеницей!....
Ал селянче я сам Лоло –
волим, волим, волим коло!...
Носим узке фармерицей, /Носим тясна къса дънкова пола, тип „фермерка”/
отсекла съм плетеницей!... /Отрязала съм си и плитката, бе кво знайте вий?.../
Ал селянче я сам Лоло – /„All” – всички! За всички селянчета я сам като една кака ви Лола!/
волим, волим, волим коло!... /виж „Лепа Брена и Сръбският национализъм”!/
Мое Лола –
за рока-та-мата, /непреводим идиом/
рокерское дете –
от главе до пете!... /Виж го във втория вариант по-долу!/
Мое Лола –
за рока-та-мата,
рокерское дете –
от главе – дупете!... :)))
Ако ѝ е ритам мой,
ако ѝ е ритам мой…
Гоце?
– Не!!!... /Само това не, за нищо на света, тоз пък откъде ни го натресохте на душата!.../
Диско? /И то е гнусно, ама по може!/
– Не!...
Коло? /Е, щом като желаеш, твоя воля, господине!.../
– Да!...
Лола Мали
па села купали.
Плочу ще да снима –
венцехвали трима! /Отец, Син и Светият Дух/
Лола Мали
па села купали.
Плочу ще да снима –
венцехвали свима! /Всичките ги венцехвали, да ѝ помогнат, да ѝ издадат плочата!.../
Гоце?
– Не!!!... /А-а-а, мани го тоя, откъде ни го натресохте на главата!.../
Диско? /А бе, и то не е много стока: еманация на Западния егоизъм!.../
– Не!...
Коло?.. Е, щом като толкова желаеш, казвам ти:
– Да!...
Ех, откога съм им знаели за досиетата още!...
И тука вече идва голямата парабола, извитият котешки гръб на възходящата ѝ кариера. Драган Матеевич, мой приятел и емигрант по любовни причини от Сърбия („аз търся поетическо убежище!”), гледа с мен красивите лепи-бренини клипове, пафка замислено от дългите стърчишки на цигарите и замечтано разказва!...
– Те отначалото я пускаха само по едно радио!... Имаше си един приятел-дост-аркадаш, водещ на някакво мижаво, маргинално радиопредаване от покрайнините на Белград. Вечер. Получастно радио. На държавни разноски. Но пак все някой я чул – този снощи попитал, онзи днес се обадил – сега, да кажем, дека никой не я е чул, мислим, грешка голяма ше направити!...
И те по едно време се разшаваха някои от нашите хора, от народа, и се сетиха да попитат:
– А бе, я дайте да я видим тази Лепа Брена, дето ни проглушихте нощем ушите с нея, вие тук все на тъмно ни я пускате, най-открая!... Дайте я малко по-насам, да я погледнем на светло, става ли на човек, не става ли, като каква е!... Стига сте я държали в Нощния блок на Външната тъмница, ние очите не сме му виждали на това момиче, може нещо да ѝ стърчи от носа, може пуловера да ѝ е накриво. Дайте я малко насам, а дайте я, вие сте застанали зад ханша ѝ я продуцирате все на тъмно!...
Сиреч, зараждаше се вече нещо Гражданско общество. Да, обществото на нереза...
И той тогава ѝ направи нещо като сегашното.…как му викате вие?
– …..?!
– А, анджък, пърформънс, открит балет!...
В една градинка го направи, същата като Борисовата, само че с много по-скромни размери.
И като излезе Лепа Брена на сцената, като излезе тя, минута, две…
……….
……….
Две и половина…
……….
……….?
– И народът полудя!.....
Разбираш ли, те не я бяха виждали дотогава, тя все на тъмно държана, като мома във каца, и като я видя народът, пощуря направо, казвам ти!... Мъжете – във едната си ръка държат цигара, с другата свиркат, мятат, викат и дюдюкат, жените – малко по-открая и по-скромно я гледат, но и на тях една лека усмивка им се плъзва бавно по устните!... Подлуди народа това момиче, казвам ти!... Пощури дърветата, звездите и хората!... Всички в Сърбия от тогава я обичат – и докрай земя – върху тъжния материк на Балканите!...
http://www.youtube.com/watch?v=L3mb5-6rAi0
Трета глава. Началото. Досократически период
Четвърта глава. Златен период
|
|
|